5 Aralık 2014 Cuma

Her Ulysses Moore serisi okuyucusunun aklına takılmıştır şu soru: Kilmore Koyu diye bir yer gerçekten var mı? Yazar, röportajında bunu "eskiden yaşadığım kasabadan esinlendim" şeklinde açıklasa da bu açıklama her Ulysses Moore hayranının merakını dindirmeye yetmedi. 
Merakı dinmeyen Ulysses Moore hayranlarından biri olan Sim Levi Tezel, İtalya seyahati sırasında Kilmore Koyu ve Ulysses Moore hakkında bulduklarını yazıya döktü ve bana gönderdi. Kilmore Koyu'nu merak edenler bu güzel yazıyı kesinlikle okumalı.

Herkese merhaba!
Uzun zamandır Ulysses Moore serisine bağlı biri olarak geçen yaz, yazarımız Pierdomenico Baccalario’nun memleketi olan İtalya’ya gideceğime çok sevinmiştim. Ama aklımda tabii ki de hepimizin aklını kurcalayan sorulardan vardı. Kilmore Koyu diye bir yer var mıydı? Tombul Pastanesi, Calypso’nun Adası, Argo Villası… Daha neler neler. Gitmeden önce yaklaşık onuncu kere de olsa PB’nun son röpörtajlarından birini okudum. Aynı şu sözleri söylüyordu: 
“Çocukken, İtalya'da, romandaki Kilmore Koyu'na çok benzeyen bir kasabada yaşıyordum. Cenova'dan 1-1.5 saat uzaklıktaki bu kasabaya ulaşmak çok zordu ve Kilmore Koyu'nun da böyle bir yer olmasını istedim; kolay kolay bulunmayan, gözden ve hareketten uzak bir yer. Ulysses Moore serisindeki Kilmore Koyu haritası, gerçek kasabanın haritasına bakılarak, bire bir çizildi ve üzerindeki bütün dükkanlar restoranlar vb. gerçek yerlerine yerleştirildi. Argo Villası da aslında benim ailemin bu kasabadaki evi.”  

Bunu belkide ilk defa farketmemin şapşallığıyla, hemen Vikipedi’den PB’nun doğum yerine baktım. ‘Acqui Terme’ diye bir yer yazıyordu. Bu küçük kasabanın haritasını açtığımda resmen şok oldum.


İlk bakıldığında bir şeye benzemediğini biliyorum. Ama en alta bakarsak tren raylarını ve hemen tren raylarının önündeki: ‘Parco del Castello’yu görebiliriz. Her ne kadar castello İtalyanca ‘Kale Parkı’ demek olsada, bu Kilmore Koyu’ndaki Kaplumbağa Parkı’na çok benzemiyor mu?

Gece 2’ye kadar bunlara baktım. Calypso’nun Adası’nı, postaneyi hep eşleştirmeye çalıştım. Sanki bulmaca çözüyormuş gibiydim! Senelerdir Cornwall’da, İngiltere’de sandığım bulunması zor kasaba aslında Acqui Terme’deymiş.

İtalya’ya gidiş günümüz gelmişti. 10  günün sonunda Acqui’ye gidecektik. Ben her zamanki sakarlığımla haritanın bulunduğu kitap yani Aynalar Evi’ni almayı unutmuşum… En son durağımıza gitmeden önce geldi bir de bu aklıma. 
Araba kiralamıştık. Gerçekten de kasabayı bulmamız o kadar da kolay olmadı… Tren raylarının başladığı anda çığlık atışımı hatırlıyorum… Bir hayalin gerçekleşmesi gibiydi. Sanki Ulysses’la tanışacaktım! Neyse otele vardıktan sonra dışarı çıktım. Kitaba ihtiyacım vardı, hemde fazlasıyla! O sırada bir kitapçı gördüm. Kocamandı. Gittim İtalyanca da olsa Aynalar Evi’ni aldım. Hala kitaplığımda durur. O anda farkettim ki az önce kitabı sorarken Calypso’yla tanışmışım… 

Hemen içeri girdim. Annem de arkamda. Annem İtalyanca bilir, yeni öğrenmişti. Biraz bahsetti PB’dan, kasada duran kadın bir türlü susmak bilmedi, e tabii bir de ben anlayamıyorum diye resmen delirmiştim! Annem sonradan hepsini tercüme etti. Harita birebir aynısıymış. PB Londra’dan yılda en az bir kez gelirmiş buraya kalmaya. O kadar mutlu oldum ki annemden bunları duyunca! Kadına hemen e-mail adreslerimi bıraktım. O kadar pişmanım ki! Şuan şifresini unuttuğum mail adresim birinci sıradaydı. Şu an kullandığımsa 2.! Çok merak ediyorum acaba ulaşmış mıdır PB’nin eline diye. Annemle ayrıldık. O kadar küçük bir kasaba ki aslında, hemen buldum her yeri. Tabii Kilmore Koyu haritasına göre! Çok heyecanlanmıştım! E tabii bir de 8 numara yani varolmayan Kral V. William’ın heykelinin bulunduğu park var. O da inanılmazdı. Rüyada gibiydim.
Eğer bir gün yolunuz düşerse Acqui Terme’ye, elinizde Aynalar Evi’ni bulundurmayı unutmayın! Kim bilir, belkide Tombul Pastane’sinde yaşlı Ulysses’le karşılaşırsınız!  

Sim Levi Tezel
(Hayali Gezginler Kulübü üyesi)

 









3 yorum:

ulysses moore fan dedi ki...

aman tanrım didim

Unknown dedi ki...

bence calypsoyla tanışmanı felan saçmalımışsın çünkü bu kitabın yazılma tarihi ve calypsonun yaşıyla karşılaştırırsak eğer gerçek olsa bile çoktan ölmüştür yada evinde hasta felan olmuştur öünkü yaşı baya ilerlemiş olur

Mehmet Hakan Mamuş dedi ki...

Kitapta geçen karakterlerin ve mekanlar yazarın da dediği gibi eskiden yaşadığı kasabadan esinlenilmiş yani birebir aynısı olması mümkün değil. Ziyareti yapan Sim, yazarın esinlendiği kişinin oradaki kitapçının sahibi olabileceğini düşünerek mecazi olarak söylemiş onun Calypso olduğunu. "Saçmalamışsın" gibi kelimeler kullanmadan daha kibar yorum yazarsanız memnun olurum.

- Admin